Tutkimus: Lukemisen hyvinvointivaikutukset tunnistetaan, mutta harva lukee vähentääkseen ruutuaikaansa

Lukeminen

Lukeminen nähdään Suomessa vahvasti hyvinvointia tukevana harrastuksena. Pohjoismaiden suurimman verkkokirjakaupan Adlibriksen teettämän tutkimuksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta kertoo voivansa paremmin, kun lukee kirjoja, ja valtaosa pitää lukemista henkisesti palauttavana.

Suomessa 82 prosenttia vastaajista kokee lukemisen auttavan palautumaan. Vastaava osuus on Ruotsissa 80 prosenttia ja Norjassa 62 prosenttia. Adlibriksen viestintäpäällikkö Kristiina Ajpen mukaan lukeminen on monille suomalaisille luonteva tapa rauhoittua.

”Lukeminen on suomalaisille luonteva keino huolehtia sisäisestä hyvinvoinnista – arkinen tapa rauhoittua, palautua ja voida paremmin”, Ajpe kertoo tiedotteessa.

Harva tarttuu kirjaan ruutuajan vähentämiseksi

Vaikka lukemisen hyödyt tunnistetaan laajasti, vain harva kertoo lukevansa vähentääkseen ruutuaikaansa. Tutkimuksen mukaan näin tekee 21 prosenttia suomalaisista. Ruotsissa vastaava osuus on 14 prosenttia ja Norjassa 20 prosenttia.

Tulosten perusteella moni kokee lukemisen hyödylliseksi, mutta ei välttämättä ajattele sitä keinona irrottautua digilaitteista. Ajpen mukaan kirjat voisivat tarjota monelle rauhallisen vastapainon ruutujen ääressä olemiselle.

Nuoret aikuiset arvostavat lukemista

Tutkimuksessa nousi esiin myös nuorten aikuisten suhde kirjoihin. Peräti 85 prosenttia 18–29-vuotiaista suomalaisista kokee lukemisen henkisenä palautumisena. Samaan aikaan lähes 90 prosenttia nuorista aikuisista kertoo haluavansa lukea nykyistä enemmän.

Ajpen mukaan tulokset osoittavat, että nuoret tunnistavat lukemisen myönteiset vaikutukset, vaikka heidän mediankäyttönsä yhdistetään usein sosiaaliseen mediaan ja jatkuvaan sisältövirtaan. Tältä osin tutkimuksen tulos haastaa kuvaa nuorista jatkuvan ruutujen selailun sukupolvena.

Myös miehet tunnistavat lukemisen hyödyt

Lukemisen positiiviset vaikutukset näkyvät tutkimuksessa myös miesten vastauksissa. Suomalaisista miehistä 77 prosenttia kertoo tunnistavansa lukemisen myönteisen vaikutuksen omaan hyvinvointiinsa.

Säännöllinen lukeminen on kuitenkin yleisempää naisilla. Tutkimuksen mukaan naisista 41 prosenttia lukee säännöllisesti, kun miehillä vastaava osuus on 30 prosenttia.

Adlibriksen tilaaman tutkimuksen toteutti Verian huhtikuussa 2026 Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Kussakin maassa kyselyyn vastasi noin 1 500 iältään 18–79-vuotiasta henkilöä.

Picture of Katariina Kallioniemi

Katariina Kallioniemi