TEHO-hanke pyrkii ehkäisemään nuorten huumekuolemia Pirkanmaalla

Kädet

Pirkanmaalla on käynnissä TEHO-hanke, jonka tavoitteena on ehkäistä nuorten huumekuolemia ja kehittää uusia toimintamalleja riskiryhmään kuuluvien nuorten tavoittamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama hanke alkoi lokakuussa 2025 ja jatkuu kesään 2027 asti.

Pirkanmaan hyvinvointialue toteuttaa hanketta yhdessä Etelä-Pohjanmaan ja Kanta-Hämeen hyvinvointialueiden kanssa. Taustalla on huoli nuorten huumekuolemien kasvusta Suomessa.

TEHO-hankkeen projektipäällikkö Jenna Makkosen mukaan Pirkanmaa kuuluu niihin alueisiin, joissa nuorten huumekuolemia tapahtuu paljon. Onnettomuustutkintakeskuksen raportin mukaan Tampereella sattui vuonna 2023 toiseksi eniten nuorten huumekuolemia Suomessa heti Helsingin jälkeen.

Päivystyksestä pyritään ohjaamaan hoitoon

Hankkeessa kehitetään toimintamalleja erityisesti tilanteisiin, joissa nuori päätyy päivystykseen yliannostuksen vuoksi. Tarkoituksena on ohjata potilaita nykyistä tehokkaammin jatkohoidon piiriin. Kuolemaan johtavaa huumemyrkytystä edeltää usein aiempi yliannostus. Yliannostuksen jälkihoito tarjoaa mahdollisuuden tukea niitä nuoria, jotka kuuluvat huumeisiin liittyvien kuolemien riskiryhmään.

Pirkanmaalla toimintamallia pilotoidaan Acutassa, jossa yliannostuksen saanut potilas voidaan ohjata mielenterveys- ja päihdepalveluihin heti päivystyskäynnin jälkeen. Interventio sisältää muun muassa terveysneuvontaa ja jatkohoidon suunnittelua.

TEHO-hankkeen projektisuunnittelija ja asiantuntijasairaanhoitaja Jaana Niemisen mukaan käytännön haasteena on saada potilaat sitoutumaan jatkohoitoon.

”Potilaat ovat yleensä hyvin päihtyneitä ja sekavia tai fyysisesti huonossa kunnossa. Myös omatoimista kotiutumista tapahtuu, ennen kuin lupaa interventiolle voidaan edes kysyä. Lisäksi potilaat ohjautuvat usein Acutasta fyysisen voinnin seurantaan tarkkailuosastolle tai esimerkiksi sisätautipäivystykseen tai jopa tehohoitoon”, Nieminen kertoo Pirhan tiedotteessa.

Myös ensihoito ja poliisi mukana

Hankkeessa kehitetään lisäksi ensihoidon ja poliisin tekemiä ohjauksia. Tarkoituksena on, että apua voitaisiin tarjota myös niille nuorille, jotka eivät päädy päivystykseen asti.

Ensihoidon henkilöstölle kehitetään koulutusta päihteitä käyttävien ihmisten kohtaamisesta. Poliisin kanssa tehtävä yhteistyö puolestaan liittyy selviämishoitoaseman toimintaan. Kevään aikana asemalle on tarkoitus palkata kokemusasiantuntija vastaanottamaan poliisin tuomia nuoria. Henkilökuntaa koulutetaan interventioon toukokuun aikana.

Lahjakortilla pyritään sitouttamaan hoitoon

Pirkanmaan hyvinvointialue sai hankkeeseen lisärahoitusta vuosille 2026–2027. Sen ansiosta interventioon osallistuville nuorille voidaan antaa 20 euron lahjakortti, jonka tarkoituksena on kannustaa nuoria sitoutumaan hoitoon.

Hankkeen työntekijät jalkautuvat myös Tampereen terveysneuvontapiste Nerviin opastamaan yliannostustilanteiden ensiavussa ja hätäpuhelun soittamisessa. Projektipäällikkö Makkosen mukaan tavoitteena on madaltaa avun hakemisen kynnystä.

”Kynnys hätäensiavun soittamiselle on tutkimusten mukaan hyvin korkea. Ohjauksella ja opastamisella pyrimme välittämään viestiä, että jokaisen henki on tärkeä ja apua on saatavilla”, Makkonen toteaa.

Picture of Katariina Kallioniemi

Katariina Kallioniemi