Tampereen ratikka kesällä 2025. Kuva: Mikko Vares / Tampereen Raitiotie Oy
Tampere on palkittu Göteborgissa järjestetyssä Raitiotiefoorumissa Vuoden pohjoismainen raitiotiekaupunki -tunnustuksella. Palkinto jaettiin nyt ensimmäistä kertaa.
Tunnustus annetaan kaupungille, joka on kehittänyt raitiotie- tai pikaraitioliikennettä osana kestävää kaupunkikehitystä. Tampere sai tunnustusta erityisesti siitä, että kaupunki on rakentanut lyhyessä ajassa tehokkaan ja laajenevan raitiotiejärjestelmän sekä sitoutunut sen pitkäjänteiseen kehittämiseen.
Palkinnon tavoitteena on nostaa esiin ratkaisuja, jotka tekevät kaupungeista elinvoimaisempia, esteettömämpiä ja tulevaisuuteen suuntautuneempia paikkoja, joissa liikkuminen on vaivatonta. Samalla halutaan korostaa raitioliikenteen merkitystä osana modernia kaupunkisuunnittelua ja kestävää liikkumista.
”Palkinto on hieno tunnustus Tampereella tehdystä pitkäjänteisestä työstä raitiotiejärjestelmän kehittämiseksi osana kestävää kaupunkikehitystä. On erityisen hienoa, että työmme vaikutukset kaupunkilaisten arkeen ja kaupungin elinvoimaan huomataan myös pohjoismaisella tasolla”, sanoo Tampereen pormestari Ilmari Nurminen Tampereen Raitiotie Oy:n tiedotteessa.
Myös Tampereen Raitiotie Oy:ssä palkintoa pidetään merkittävänä huomionosoituksena. Yhtiön kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuomisen mukaan on tärkeää, että ratikan vaikutukset kaupunkilaisten arkeen ja kaupungin kehitykseen huomataan myös Suomen ulkopuolella.
Raitiotiefoorumi (Spårvägsforum) kokoaa yhteen raitiotiealan toimijoita eri puolilta Pohjoismaita. Tapahtumaa on järjestetty Ruotsissa vuodesta 2009 lähtien.

