Tampereen tuomiokirkkoa alettiin rakentaa vuonna 1902. Kuva: Werner Mauritz Gestrin / Vapriikin kuva-arkisto
Museokeskus Vapriikki avaa torstaina 4. kesäkuuta Mennyt maailma – Tampere 1900-luvun alussa -näyttelyn. Satoja historiallisia valokuvia esittelevä näyttely kertoo, millaiselta teollisuuskaupunki rakennuksineen, toreineen, katuineen ja ihmisineen näytti yli sata vuotta sitten. Näyttely on esillä Vapriikin Koskisalissa 31. tammikuuta 2027 asti.
Näyttelyssä käydään läpi kaupunkia alueittain ja tarkastellaan sen rakennuksia ja asukkaita. Esiin nostetaan kiinnostavia tapahtumia ja ilmiöitä, joista saattaa löytyä yhtymäkohtia myös nykyaikaan.
Ennen Suomen itsenäistymistä Tampereen siluetti muuttui ja teollisuus kasvoi, mutta arkielämä eli omassa rytmissään puutalokortteleissa ja tehdaspihoilla. Kaupunkikuvaa muokkasivat monet uudet rakennukset. Yksi merkittävimmistä oli Juhannuskylään suunniteltu Johanneksen kirkko (Tuomiokirkko), jonka rakennustyöt aloitettiin vuonna 1902 ja joka valmistui keväällä 1907. Uusi kirkko toi vastapainon kosken itäpuolen kaupunkikuvaa siihen asti hallinneelle ortodoksikirkolle.
Valokuvat ovat näyttelyn pääosassa. Esillä on sekä ammattilaisten että amatöörien ottamia kuvia, tuttuja ja rakastettuja otoksia mutta myös harvinaisuuksia ja ennen näkemättömiä kuvia. Kuvien lisäksi tilaan on lavastettu kaksi huonetta: toinen kuvaa säätyläisten asuinhuonetta ja toinen työväestön asuntoa. Huoneissa olevat esineet ovat peräisin Tampereen historiallisten museoiden kokoelmista.
Vapriikin mukaan näyttely on nostalginen mutta myös viihdyttävä ja ajoittain dramaattinen. Se kertoo muuttuvasta ja kasvavasta kaupungista, joka kuitenkin säilytti oman luonteensa.
”Haluamme tarjota museokävijälle paitsi laajan ja kiinnostavan tietopaketin, myös esteettisen elämyksen, mahdollisuuden lumoutua vanhasta Tampereesta uskomattoman kauniiden valokuvien kautta. Lisäksi näyttely muistuttaa siitä, että kerran menetettyä ei saada enää milloinkaan takaisin”, sanoo näyttelyn tutkija Antti Liuttunen.

