Havainnekuva Itsenäisyydenkadun alikulusta hankkeen valmistumisen jälkeen. Hankkeessa ei tehdä muutoksia rautatieaseman julkisivuun, vaan rakennus pysyy ennallaan tuttuna Tampereen maamerkkinä Hämeenkadun suunnasta. Kuva: Väylävirasto
Itsenäisyydenkadun alikulku suljetaan moottoriajoneuvoliikenteeltä kesäkuun alusta alkaen. Sulku astuu voimaan 1.6.2026 ja kestää Tampereen henkilöratapiha -hankkeen valmistumiseen asti eli vuoteen 2031. Ratikka kulkee alikulun kautta normaalisti koko rakentamisen ajan.
”Alikulun sulkeminen on ehdoton edellytys töiden etenemiselle. Alikulun päällä kulkevat sillat puretaan ja rakennetaan takaisin, joten tunnelissa ei ole turvallista liikkua muuten kuin ratikan kyydissä. Ilman sulkua hankkeen työt kestäisivät huomattavasti pidempään”, projekti-insinööri Tapani Läärä Väylävirastosta kertoo tiedotteessa.
Autoliikenne ohjataan korvaaville reiteille Kalevantien ja Sorinsillan sekä Lapintien ja Pohjolankadun kautta. Kävelijöiltä ja pyöräilijöiltä alikulku on ollut suljettuna jo huhtikuusta 2025.

Kartta: Väylävirasto
Sulun aikana alikulkutunnelia uudistetaan kattavasti. Pinnat, valaistus ja kulkuväylät uusitaan kokonaan, ja alikulun ylittävät ratasillat rakennetaan pidempinä. Tämä mahdollistaa uuden matkaterminaalin rakentamisen asemarakennuksen yhteyteen.
”Vanha asematunneli puretaan ja tilalle tulee matkaterminaali, jonka edessä Itsenäisyydenkadun alikulussa tulee sijaitsemaan myös raitiotiepysäkki. Rakentaminen etenee yläpuolella kulkevan junaliikenteen ehdoilla”, kertoo projektipäällikkö Jussi Kiuru urakoitsijana toimivalta Kreatelta.
Hankkeessa ei ole odotettavissa muita merkittäviä liikenteeseen vaikuttavia muutoksia Itsenäisyydenkadun alikulun sulkemisen lisäksi. Hankkeeseen kuuluva Erkkilän silta avataan kävelijöille ja pyöräilijöille toukokuun lopussa ja autoille kesän aikana viimeistelytöiden jälkeen.

